Unit Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa), Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan, Jabatan Pelajaran Sarawak

22/07/2012

Peranan Program Pendidikan Pencegahan Dadah Di Kalangan Remaja

Program pendidikan pencegahan dadah harus berobjektifkan beberapa faktor yang mana ia harus menyentuh tentang faktor yang menyumbang kepada ketagihan dadah dan cara-cara yang efektif untuk menyelesaikan masalah ini;

Program untuk Remaja sekolah:

1. Program ini harus terlebih dahulu mengetahui faktor-faktor yang menyumbang kepada salah laku di sekolah dan kelakuan serta sikap yang buruk dan bagaimana faktor sokongan daripada ibu bapa mampu mencegah faktor tersebut.

2. Program ini juga harus mengetahui hubungan di antara persekitaran di rumah dan sokongan serta perhatian ibu bapa terhadap penagih di kalangan pelajar sekolah rendah manakala hubungan di antara pengaruh rakan sebaya terhadap penagih di kalangan pelajar sekolah menengah.

3. Program ini juga harus menekankan aspek keperibadian dan memupuk sikap yang positif di kalangan remaja.

4. Program ini juga harus memaparkan realiti kes yang berlaku di persekitaran yang mana ia bertujuan untuk memberi pendedahan kepada remaja mengenai risiko yang boleh dihadapi oleh remaja, mengikut kategori umur, jantina, etnik, dan sebagainya.


Program untuk Keluarga:

1. Program ini harus menekankan kepentingan hubungan kekeluargaan yang erat serta memberi kesedaran kepada ibu bapa untuk mengajar anak-anak tentang bahaya dadah dan pentingnya sokongan ibu bapa untuk mencegah anak daripada terjebak mahupun membantu memulihkan anak-anak yang telah menagih dadah.

2. Program ini turut mendidik ibu bapa supaya dapat mengendalikan anak-anak remaja mereka dengan lebih berkesan dan kesan-kesan serta tanda-tanda anak-anak mula menagih dadah.




No comments: